Płyty z festiwalów jazzowych Sopot 1956 i 1957
Festiwale jazzowe w Sopocie w sierpniu 1956 i lipcu 1957 roku były pierwszymi takimi masowymi imprezami jazzowymi w powojennej Polsce. Na fali odwilży jazz po prostu wybuchł - pojawiły się zespoły, płyty, koncerty no i miesięcznik "Jazz". Niektóre z występów zostały uwiecznione i wydane na dziesięciocalowych płytach długogrających w formie "kronik dźwiękowych" z festiwali.
Te nagrania stanowią swoistą kolebkę polskiej fonografii jazzowej - to na płytach z Sopotu po raz pierwszy zostali nagrani tacy zasłużeni dla polskiego jazzu jak Krzysztof Komeda, Jerzy Milian, czy Andrzej Kurylewicz.
Pierwsze wydania płyt z festiwalu z 1956 roku ukazały się bądź to w białych, nieopisanych okładkach z nastemplowaną ceną 35zł, bądź w okładkach dedykowanych, wspólnych dla całej serii - rok później na tych samych obwolutach przebito rok 1956 na 1957. Płyty z festiwalu z 1957 roku oraz część nakładu Sopot 1956 była również oferowana w kopertach firmowych projektu H. Hilschera. Trudno ustalić, czy tłoczeniem zajmowała się Muza, czy owiane mgiełką tajemnicy Lento - pewne jest natomiast, że jakość tych płyt jest często tragiczna. Głównym problemem zdaje się być zanieczyszczone, niskiego sortu tworzywo, które na pierwszy rzut oka odbiega od najpowszechniejszej mieszanki polichlorku winylu. Jest twardsze, bardziej matowe i przypomina nieco szelak, choć jest niełamliwe.
Większość, o ile nie wszystkie omawiane płyty doczekały się reedycji na przełomie lat 50. i 60., z czego niektóre były już tłoczone przez Pronit w Pionkach.
Załączniki 1-6 przedstawiają rozmaite kolorystyki etykiet spotykane w oryginalnych wydaniach tych płyt. Załącznik 7. to reedycja z przełomu lat 50. i 60.