Autor Wątek: Braun PS500  (Przeczytany 7915 razy)

Kuba

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 456
Odp: Braun PS500
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 17, 2014, 14:36:09 »
Rozkręciłem wczoraj silnik, wywaliłem stary smar z panewek, wypłukałem olej z tłumików filcowych w których osadzone są panewki, wygotowałem i zeszlifowałem gumowy uchwyt podtrzymujący silnik od góry (ten na dole był nienaruszony), nasmarowałem oś silnika w panewkach smarem zegarmistrzowskim (coś jak molycote). Przesmarowałem i wyczyściłem ośkę rolki napędowej i podtalerzyka. Nasmarowałem ośkę idlera, i na koniec wyregulowałem naciąg cięgła sterującego idlerem.

Oto efekty:

Analiza widma fragmentu nagrania z szumem rowka przed zmianą. (Całe nagranie kilka postów wyżej):



Wyraźnie widać rezonans 13Hz/-26dB

Analiza widma fragmentu nagrania z szumem rowka po zmianie:



Jak widać, rezonans ma teraz wartość 14Hz/-39dB, czyli jego natężenie spadło o 13dB!

Na koniec, dla porównania nagranie tego samego utworu w całości po zmianach:

http://1drv.ms/1FbbB3V

Próbki szumu pochodzą z początku wspomnianych nagrań tej samej płyty.

PS Może mod przeniesie część dyskusji do mojego wątku o gramofonie?

Piszesz , masz   :)
Marcin

Piotrek

  • Mod
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1370
    • Obrazki
Odp: Braun PS500
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 17, 2014, 22:16:15 »
I może te cuda z matami głuszącymi niepotrzebne?

Kuba

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 456
Odp: Braun PS500
« Odpowiedź #17 dnia: Październik 17, 2014, 22:20:28 »
Wyciszenie matami też pomogło. Niepotrzebnie skasowałem próbki sprzed tej operacji, bo by można było zmierzyć różnicę. Ogólnie jestem bardzo zadowolony osiągniętego efektu.

Piotruś

  • Mod
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1066
Odp: Braun PS500
« Odpowiedź #18 dnia: Październik 18, 2014, 00:34:36 »
13dB to jest bardzo duża różnica. Idę o zakład, że dużo większa jak wynikająca z wytłumienia chassis i plinty.
Podstawa to jednak technikalia samego napędu, reszta to tylko dodatki - bardziej lub mniej znaczące.

Kuba

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 456
Odp: Braun PS500
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 04, 2015, 14:40:29 »
Korzystając z weekendu i zainspirowany wątkiem o popularnych usterkach gramofonów postanowiłem jeszcze raz przyjrzeć się układowi przeniesienia napędu w moim PS500.

Ponownie zdemontowałem silnik, nasączyłem filc w panewkach olejem silnikowym, oraz skorzystałem z metody Piotrusia i skręciłem cały kosz silnika wyjęty z gramofonu na pudle rezonansowym (użyłem metalowej puszki po ciastkach).

Silnik przed założeniem był praktycznie niesłyszalny. Po przykręceniu kosza z silnikiem do płyty górnej również nie było żadnych niepożądanych szmerów. Jednak po przyłożeniu idlera do ośki pojawił się lekki i w dodatku nieregularny warkot.

Tym razem udało mi się znaleźć jego przyczynę. Okazało się, że za drgania odpowiedzialny był pantograf na którym zamontowane jest kółko idlerowe. Otóż w miejscu gdzie ma on zawias był luz na trzpieniu łączącym obie blaszki pantografu. Po dociśnięciu miniaturowego pierścienia segera do tulei drgania zniknęły.

W chwili obecnej nie słyszę pracującego gramofonu siedząc tuż obok niego.

Po nagraniu szumu rowka, z tej samej płyty co poprzednio, analiza widma wygląda następująco:



Jak widać, wartość rezonansu dla 13Hz ponownie się zmniejszyła i wynosi teraz -45,3 dB!

chrzan49

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 39
Odp: Braun PS500
« Odpowiedź #20 dnia: Lipiec 18, 2015, 10:47:01 »
Te model jak 400 to wybitne gramofony.Doskonała robota.
Pozdrawiam Tomasz
PS Silniki szwajcarskie ale nie Papst.Lubią się w nich odkleic magnesy!Da radę naprawić.

Kuba

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 456
Odp: Braun PS500
« Odpowiedź #21 dnia: Sierpień 02, 2015, 14:16:02 »
Wymieniłem dzisiaj pasek. Zakupiłem taki o długiści 427mm (nieco dłuższy od oryginalnego, ale za to mniej elastyczny).
Gramofon startuje teraz jak rakieta.

chrzan49

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 39
Odp: Braun PS500
« Odpowiedź #22 dnia: Wrzesień 21, 2015, 09:50:16 »
Własciwe przesmarowanie silnika ,weryfikacja zawieszeń oraz pasków i kasacja luzów to podstawa naprawy sprzętu sprzed 40 lat! Osobiscie sprawdziłem zasadność wyklejania obudów w gramofonach,kaseciakach i CD matą wygłuszającą. Znaczaco redukuje hałasy mechaniczne napędów.Polecam.
Tomasz